EGZAMIN MATURALNY
Egzamin maturalny pełni trzy zasadnicze funkcje:
1. wyznacza poziom spełniania przez zdających wymagań podstawy programowej kształcenia ogólnego z 2024 r. w zakresie przedmiotów, z których przystępują do egzaminów w 2025 r.
2. stanowi poświadczenie osiągnięcia przez zdającego wymaganego prawem poziomu wiadomości i umiejętności w zakresie języka polskiego, matematyki i wybranego języka obcego – w przypadku zdania wszystkich egzaminów obowiązkowych w części ustnej (bez określania poziomu) i w części pisemnej (na poziomie podstawowym)
3. zastępuje egzamin wstępny do szkół wyższych, które wykorzystują wyniki egzaminu maturalnego z danego przedmiotu lub przedmiotów – przede wszystkim na poziomie rozszerzonym – jako kryteria w procesie rekrutacji.
Wszystkie zadania w arkuszach egzaminacyjnych sprawdzają, w jakim stopniu zdający spełnia wymagania ogólne i szczegółowe podstawy programowej kształcenia ogólnego określone w załączniku do rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 28 czerwca 2024 r. (Dz.U. poz. 996) i wymienione dla każdego przedmiotu. Jest to dokument, który określa zakres wiadomości i umiejętności, które z jednej strony muszą zostać uwzględnione w procesie kształcenia, z drugiej zaś są sprawdzane w zadaniach egzaminacyjnych w 2025 r.
W 2025 r. absolwent obowiązkowo przystępuje do:
1. dwóch egzaminów w części ustnej, tj.
- egzaminu z języka polskiego (bez określania poziomu)
- egzaminu z języka obcego nowożytnego (bez określania poziomu)
2. oraz czterech egzaminów w części pisemnej, tj.
- egzaminu z języka polskiego (na poziomie podstawowym)
- egzaminu z matematyki (na poziomie podstawowym)
- egzaminu z języka obcego nowożytnego (na poziomie podstawowym)
- egzaminu z wybranego przedmiotu dodatkowego (na poziomie rozszerzonym), przy czym absolwent szkoły lub oddziału dwujęzycznego ma obowiązek przystąpić do egzaminu z języka obcego nowożytnego na poziomie dwujęzycznym.
Absolwenci szkół lub oddziałów z językiem nauczania mniejszości narodowej obowiązkowo przystępują także do egzaminu z języka tej mniejszości w części ustnej (bez określania poziomu) oraz w części pisemnej (na poziomie podstawowym).
Aby otrzymać świadectwo w 2025 r., należy:
1. przystąpić do wszystkich wymaganych prawem egzaminów z przedmiotów obowiązkowych w części ustnej, tj. języka polskiego i języka obcego, oraz w części pisemnej, tj. języka polskiego, matematyki, języka obcego nowożytnego
2. uzyskać co najmniej 30% punktów z egzaminu z każdego przedmiotu obowiązkowego w części ustnej oraz w części pisemnej oraz
3. przystąpić do egzaminu z wybranego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym (a w przypadku języków obcych nowożytnych – na poziomie rozszerzonym albo dwujęzycznym) w części pisemnej (dla tego przedmiotu nie jest określony próg zaliczenia)
4. uzyskać co najmniej 30% punktów z części pisemnej egzaminu maturalnego z jednego (któregokolwiek) przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym (a w przypadku języków obcych nowożytnych – na poziomie rozszerzonym albo dwujęzycznym).
Uwaga 1.: warunek ten dotyczy wszystkich zdających – również osób, które przystąpiły do egzaminu maturalnego w roku 2023 albo 2024, nie uzyskały świadectwa dojrzałości i w 2025 r. przystępują do egzaminu ponownie. Każda osoba, która będzie chciała w 2025 r. uzyskać świadectwo dojrzałości, musi legitymować się jednym egzaminem z przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym zdanym na minimum 30% punktów możliwych do uzyskania.
Uwaga 2.: Warunek określony w pkt 4 obowiązuje w momencie publikacji tej informacji na stronie internetowej (art. 44zzl ust. 1 ustawy o systemie oświaty). Zwracamy jednak uwagę, że trwają prace nad nowelizacją ustawy o systemie oświaty, w której proponuje się przesunięcie obowiązku zdania egzaminu maturalnego z jednego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym na rok szkolny 2026/2027 (art. 8 nowelizowanej ustawy: https://legislacja.gov.pl/projekt/12387701). Jeżeli nowelizacja ustawy zostanie uchwalona i podpisana przez Prezydenta RP, informacja na stronie internetowej zostanie w tym zakresie niezwłocznie zaktualizowana.
W 2025 r. do egzaminu z jednego przedmiotu dodatkowego, o którym mowa w pkt 3. i 4., nie musi przystąpić absolwent, który posiada dokumenty poświadczające uzyskanie dyplomu zawodowego albo dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe na poziomie technika.
W 2025 r. – oprócz jednego obowiązkowego egzaminu z przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym – absolwent może przystąpić do egzaminów z nie więcej niż 5 kolejnych przedmiotów dodatkowych, przy czym absolwent szkoły lub oddziału dwujęzycznego ma obowiązek przystąpić do egzaminu z języka obcego nowożytnego na poziomie dwujęzycznym. Wyboru można dokonać spośród niżej wymienionych przedmiotów. W części pisemnej:
- biologia (na poziomie rozszerzonym)
- chemia (na poziomie rozszerzonym)
- filozofia (na poziomie rozszerzonym)
- fizyka (na poziomie rozszerzonym)
- geografia (na poziomie rozszerzonym)
- historia (na poziomie rozszerzonym)
- historia muzyki (na poziomie rozszerzonym)
- historia sztuki (na poziomie rozszerzonym)
- informatyka (na poziomie rozszerzonym)
- język angielski (na poziomie rozszerzonym ALBO na poziomie dwujęzycznym)
- język francuski (na poziomie rozszerzonym ALBO na poziomie dwujęzycznym)
- język hiszpański (na poziomie rozszerzonym ALBO na poziomie dwujęzycznym)
- język niemiecki (na poziomie rozszerzonym ALBO na poziomie dwujęzycznym)
- język rosyjski (na poziomie rozszerzonym ALBO na poziomie dwujęzycznym)
- język włoski (na poziomie rozszerzonym ALBO na poziomie dwujęzycznym)
- język łaciński i kultura antyczna (na poziomie rozszerzonym)
- język białoruski jako język mniejszości narodowej (na poziomie rozszerzonym)
- język czeski jako język mniejszości narodowej (na poziomie rozszerzonym)
- język hebrajski jako język mniejszości narodowej (na poziomie rozszerzonym)
- język litewski jako język mniejszości narodowej (na poziomie rozszerzonym)
- język niemiecki jako język mniejszości narodowej (na poziomie rozszerzonym)
- język ukraiński jako język mniejszości narodowej (na poziomie rozszerzonym)
- język łemkowski jako język mniejszości etnicznej (na poziomie rozszerzonym)
- język kaszubski jako język regionalny (na poziomie rozszerzonym)
- język polski (na poziomie rozszerzonym)
- matematyka (na poziomie rozszerzonym)
- wiedza o społeczeństwie (na poziomie rozszerzonym)
W części ustnej:
- język angielski (bez określania poziomu ALBO na poziomie dwujęzycznym)
- język francuski (bez określania poziomu ALBO na poziomie dwujęzycznym)
- język hiszpański (bez określania poziomu ALBO na poziomie dwujęzycznym)
- język niemiecki (bez określania poziomu ALBO na poziomie dwujęzycznym)
- język rosyjski (bez określania poziomu ALBO na poziomie dwujęzycznym)
- język włoski (bez określania poziomu ALBO na poziomie dwujęzycznym)
- język białoruski jako język mniejszości narodowej (bez określania poziomu)
- język czeski jako język mniejszości narodowej (bez określania poziomu)
- język hebrajski jako język mniejszości narodowej (bez określania poziomu)
- język litewski jako język mniejszości narodowej (bez określania poziomu)
- język niemiecki jako język mniejszości narodowej (bez określania poziomu)
- język ukraiński jako język mniejszości narodowej (bez określania poziomu)
- język łemkowski jako język mniejszości etnicznej (bez określania poziomu)
- język kaszubski jako język regionalny (bez określania poziomu)
W zależności od wyborów dokonanych w części obowiązkowej egzaminu, wybór przedmiotów dodatkowych (w części pisemnej i/lub części ustnej) może być ograniczony. Szczegółowo wszystkie zasady są opisane tutaj (sekcje D i E, str. 7–11).