PSYCHOLOG
Psycholog - Dariusz Lukas
Psycholog w specjalności klinicznej (absolwent Uniwersytetu SWPS w Warszawie, wydział psychologii w Katowicach) oraz psychoterapeuta Sekcji Naukowej Psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego w trakcie szkolenia (studia podyplomowe z zakresu psychoterapii klinicznej prowadzone przez Medyczne Centrum Kształcenia Podyplomowego wraz z Wydziałem Lekarskim Uniwersytetu Jagiellońskiego - Collegium Medicum w Krakowie). Członek Sekcji Naukowej Psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Pracuje jako psycholog w Zespole Szkół Ogólnokształcących z Oddziałami Integracyjnymi im. Armii Krajowej z w Bielsku-Białej, gdzie zajmuje się diagnozą, opiniowaniem i terapią psychologiczną. W ramach praktyki prywatnej prowadzi psychoterapię osób dorosłych i starszej młodzieży w nurcie psychodynamicznym, stacjonarnie oraz on-line, w języku polskim i języku angielskim.
W klinice chirurgicznej w Bielsku-Białej zajmuje się kwalifikacją pacjentów anglojęzycznych do zabiegów z zakresu chirurgii urologicznej i chirurgii estetycznej oraz monitoruje stan psychiczny pacjentów w okresie pooperacyjnym. Opiniuje również pacjentów przed operacjami bariatrycznymi. W swojej pracy naukowej zajmuje się problematyką lęku u pacjentów chorujących na cukrzycę typu 1 i typu 2. Przygotowuje właśnie rozprawę doktorską w wyżej omówionej tematyce. Dodatkowo jest absolwentem filologii angielskiej w specjalnościach amerykanistyka oraz metodyka nauczania języka angielskiego.
Telefon (33) 811-61-99 wew. 21
Godziny pracy:
- poniedziałek 10.30 - 11.30 i 13.30 - 14.30
- wtorek 08.00 - 15.00
- środa 11.45 - 12.30 i 13.30 - 14.30
- czwartek 08.00 - 15.00
- piątek 08.00 - 12.15
Dyrektor szkoły organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Uczniowie i ich rodzice/opiekunowie oraz nauczyciele mogą korzystać z niej dobrowolnie i nieodpłatnie. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych, wynikających w szczególności:
- z niepełnosprawności
- z niedostosowania społecznego
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym
- ze szczególnych uzdolnień
- ze specyficznych trudności w uczeniu się
- z zaburzeń komunikacji językowej
- z choroby przewlekłej
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych
- z niepowodzeń edukacyjnych
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów.
Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają uczniom nauczyciele oraz specjaliści wykonujący szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, doradcy zawodowi i terapeuci pedagogiczni.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
- rodzicami uczniów
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi
- placówkami doskonalenia nauczycieli
- innymi szkołami i placówkami
- organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy:
- ucznia
- rodziców ucznia
- dyrektora szkoły
- nauczyciela, wychowawcy lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem
- pielęgniarki szkolnej
- poradni
- pracownika socjalnego
- asystenta rodziny
- kuratora sądowego.
W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń. Udział ucznia w zajęciach dydaktyczno - wyrównawczych i zajęciach specjalistycznych trwa do czasu zlikwidowania opóźnień w uzyskaniu osiągnięć edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego lub złagodzenia albo wyeliminowania zaburzeń stanowiących powód objęcia ucznia daną formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej.