Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

KURS EKOLOGICZNY "HOW TO SAVE THE WORLD"

CZWARTA MOBILNOŚĆ EDUKACYJNA NAUCZYCIELI 
W RAMACH PROGRAMU ERASMUS+

1 DZIEŃ MOBILNOŚCI

W poniedziałek 30 czerwca 2025 roku trójka nauczycieli z naszej szkoły rozpoczęła kurs ekologiczny "How to save the world".

Po sesji powitalnej uczestnicy mieli okazję nawiązać pierwsze kontakty z innymi uczestnikami kursu m.in. z Niemiec, Słowacji, Czech i Rumunii.

Kolejna część pierwszego dnia kursu stanowiła połączenie informacji teoretycznych z praktyką-uczestnicy zapoczątkowali dwa eksperymenty, których rezultaty widoczne będą na koniec kursu.

Zakończeniem pierwszego dnia było ćwiczenie "escape room" w czasie którego uczestnicy podsumowali zdobytą wiedzę. 

2 DZIEŃ MOBILNOŚCI

Drugi dzień kursu 'How to save the world' upłynął uczestnikom na zgłębianiu tematu gospodarki o obiegu zamkniętym, której podstawą jest ograniczenie produkcji odpadów. Podczas zajęć praktycznych samodzielnie przygotowali papier z recyklingu, zabawki i koszyczki z surowców wtórnych. Wiedza na temat ponownego wykorzystania produktów w codziennym życiu jest pierwszym krokiem w kierunku ochrony środowiska. 

3 DZIEŃ MOBILNOŚCI

Trzeciego dnia kursu wszyscy uczestnicy kursu zgodnie wyrazili podziw dla profesjonalizmu pani Alby Méndez Hernández, prowadzącej kurs która kolejny raz przygotowała bardzo interesujące zajęcia będące połączeniem teorii z zajęciami praktycznymi.

Tematem zajęć w trzecim dniu kursu był negatywny wpływ człowieka na środowisko naturalne ze szczególnym akcentem na problem zanieczyszczenia plastykiem oraz konsekwencji kwaśnych deszczów. 

Po zajęciach z mikroskopem oraz eksperymencie ukazującym wpływ kwaśnych substancji na kredę poziom świadomości uczestników wzrósł znacznie.

Co więcej, wszyscy stwierdzili że zaprezentowane doświadczenia warto przeprowadzić z uczniami w ramach lekcji budujących ich świadomość ekologiczną.

4 DZIEŃ MOBILNOŚCI

Czwarty dzień mobilności upłynął uczestnikom kursu pod znakiem zajęć terenowych składających się z dwóch części.  Celem pierwszej części było zbadanie na lokalnym ryneczku czy możliwe jest tam zrobienie ekologicznych zakupów - w tym celu uczestnicy sprawdzali sposób wykonania, rodzaj użytych materiałów oraz miejsce wyprodukowania oferowanych tam produktów.  W dobie powszechnej globalizacji okazało się, że większość towarów pochodzi z importu a materiałem dominującym użytym do ich produkcji jest niestety plastik. Nieliczni sprzedający oferowali produkty lokalne z ekologicznych materiałów. 

Drugą część zajęć uczestnicy kursu pod kierunkiem prowadzącej pani Alby Méndez Hernández spędzili w pobliskim parku, gdzie ich zadaniem było zbadanie czy spełnia on wymogi bioróżnorodności. Dużym zaskoczeniem było odkrycie, że rośliny w parku to gatunki inwazyjne w dużym stopniu wpływające negatywnie na przyrodę Teneryfy. Pozytywnym akcentem było wskazanie przez prowadzącą kurs gatunków endemicznych w parku oraz ich powiązań z fauną Teneryfy.  Na przykładzie  opisanej przez panią Albę rośliny magazynującej w swoich owocach wodę z której korzystają jaszczurki kolejny raz uczestnicy kursu zauważyli związki pomiędzy poszczególnymi składowymi ekosystemu Teneryfy. Dodatkowo, aby wykonać zadanie uczestnicy kursu korzystali z aplikacji zarekomendowanej przez panią Albę o nazwie iNaturalist, którą planują wykorzystać w pracy z uczniami. 

5 DZIEŃ MOBILNOŚCI

Dzień piąty kursu rozpoczął się od prezentacji multimedialnej na temat zawartości cukru w spożywanych przez nasz produktach, nie tylko słodyczach oraz negatywnych skutkach jego spożywania.

Po prezentacji uczestnicy wykonali ćwiczenie interaktywne polegające na oszacowaniu zawartości cukru w prezentowanych produktach żywnościowych: napojach, ciastkach oraz jogurtach. 

Następnie uczestnicy kursu pracując w grupach wykonali plakat prezentujący zawartość cukru w 100 gramach różnorodnych produktów-wszystkie osoby zaangażowane w tworzenie plakatów stwierdziły, że ten sposób ukazania ilości spożywanego przez nas cukru przemawia do wyobraźni i powinien zostać wykorzystany w pracy z uczniami w różnych grupach wiekowych - od najmłodszych do uczniów ostatnich klas liceum.

6 DZIEŃ MOBILNOŚCI

Następnego dnia kursu grupa powiększyła się o kolejne osoby z Włoch, Węgier oraz Chorwacji. Kolejny raz uczestnicy kursu zostali pozytywnie zaskoczeni świetnym przygotowaniem do zajęć oraz pomysłowością ćwiczeń praktycznych prowadzącej kurs.

Tematyka tego dnia opierała się na arcyważnym zagadnieniu, jakim jest pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych - prezentacja multimedialna przybliżyła uczestników zagadnienie a w trakcie dyskusji na temat różnych źródeł energii wymienili się oni informacjami odnosząc je do sytuacji w swoich ojczystych krajach.

Podczas tego typu rozmów w trakcie całego kursu nauczyciele mieli okazję solidnie popracować nad swoją umiejętnością posługiwania się językiem angielskim, operując specjalistycznym słownictwem związanym z różnymi aspektami ochrony środowiska naturalnego.

Przełamanie bariery językowej jest, oprócz wiedzy i umiejętności związanych z szeroko pojętym ekologicznym stylem życia, kolejną korzyścią wyniesioną z uczestnictwa w kursie "How to save he world".

7 DZIEŃ MOBILNOŚCI

W trakcie siódmego dnia kursu zajęcia teoretyczne oraz praktyczne poprowadziła pani Laura Cáceres, przygotowana równie profesjonalnie, jak jej poprzedniczka.

Podczas zajęć grupa kursantów poszerzyła swoją wiedzę na temat zależności pomiędzy poszczególnymi składnikami ekosystemu. Przydatność ćwiczenia z wykorzystaniem włóczki przekazywanej kolejnym osobowm wraz z opisem pełnionej funkcji w ekosystemie została ocenione bardzo wysoko przez wszystkich uczestników, którzy planują wykorzystać je w trakcie lekcji. 

Następnie, pani Laura przedstawiła prezentację na temat różnych form ochrony przyrody Teneryfy, podkreślając rosnącą świadomość mieszkańców tej wyspy w tym zakresie, jak również konieczność uświadamiania ważności ochrony przyrody turystom licznie odwiedzającym to miejsce.

Dyskusja na temat sposobów ochrony przyrody w krajach, z których pochodzą uczestnicy kursu umożliwiła im wymianę poglądów, informacji oraz poszerzenie praktycznych umiejętności językowych.

8 DZIEŃ MOBILNOŚCI

W kolejnym dniu uczestnicy kursu dowiedzieli się wielu interesujących informacji na temat form ochrony przyrody oraz kierunków polityki ekologicznej na Teneryfie.

Prowadząca kurs w bardzo przystępny sposób zaprezentowała działalność centrum ekologicznego Centro Ambiental - La Tahonilla, zajmującego się ochroną ekosystemu Teneryfy.

Przykłady dobrych praktyk poznane w trakcie prezentacji zainspirowały uczestników kursu do przeniesienia ich na grunt ich codziennej pracy edukacyjnej.

Dyskusja po zakończeniu prezentacji dała uczestnikom możliwość wymiany doświadczeń oraz poglądów oraz przyczyniła się do podniesienia kompetencji językowych posługiwania się językiem angielskim.

9 DZIEŃ MOBILNOŚCI

Wyzwania, jakim stawili czoło uczestnicy kursu w trakcie dziewiątego dnia, były wielorakie - poprzez wyznaczenie trasy dotarcia na umówione miejsce, zakup biletów aż do opracowanie planu działania w sytuacji awaryjnej (spóźniony autobus). Dzięki współpracy wszyscy dotarli do przepięknej miejscowości Plaza de el Medano, gdzie w tym dniu miały miejsce kolejne zajęcia w terenie.

Ich celem było zapoznanie uczestników z różnymi charakterystycznymi formami ukształtowania terenu występującymi na tym obszarze-m.in. wydmami piaskowymi oraz endemiczną roślinnością i jej sposobami dostosowania się do wymagających warunków klimatycznych Teneryfy. 

Uczestnicy dowiedzieli się również o wpływie człowieka na środowisko naturalne Teneryfy-między innymi o przekształceniu plaż z piaskiem typowo wulkanicznym na plaże z żółtym piaskiem z Sahary.

Prowadząca kurs pokreśliła zmiany w nastawieniu do ochrony środowiska władz i mieszkańców Teneryfy, dzieląc się przykładami dobrych praktyk. Podkreślała zaangażowanie różnych osób na poziomie indywidualnym w ochronę środowiska oraz rolę edukacji w kształtowaniu właściwych postaw proekologicznych, które powinno mieć miejsce w domu oraz w szkole od najwcześniejszych lat.

10 DZIEŃ MOBILNOŚCI

Ostatni dzień kursu był bardzo intensywny.

W pierwszej kolejności uczestnicy zaprezentowali wyniki aktywności zapoczątkowanych w pierwszych dniach kursu: obserwacji wzrostu zasianych nasion, uzyskania papieru z recyklingu oraz wzrostu bakterii.

Następnie każdy zespół przedstawił plan działań po zakończeniu mobilności oraz jeden projekt. którego wdrożenie na bazie wiedzy i umiejętności wyniesionych z kursu przyczyni się do podniesienia świadomości ekologicznej zarówno uczniów, kadry jak i innych pracowników szkoły. Prezentacja pomysłów przyczyniła się do podniesienia kompetencji interpersonalnych oraz komunikowania się w języku angielskim a wcześniejsza praca związana z przygotowaniem projektu zwiększyła umiejętności pracy w zespole.

Po prezentacjach prowadząca kurs w interesujący sposób zaprezentowała szereg narzędzi cyfrowych przydatnych  w codziennej pracy z uczniami, mającej na celu podniesienie ich świadomości ekologicznej: Biota, Redexos, Grafcan, Tenerife On.

Wręczenie certyfikatów ukończenia kursu oraz pamiątkowe zdjęcie grupy wraz z prowadzącą kurs było uroczystym zwieńczeniem kursu, który w pełni spełnił oczekiwania uczestników, a w niektórych aspektach nawet je przekroczył. Co do oceny przydatności wiedzy i umiejętności wyniesionych oraz poszerzonych w trakcie kursu wszyscy uczestnicy zgodnie stwierdzili, że z pewnością będą one przydatne w ich dalszej pracy dydaktycznej.